divendres, 18 de desembre del 2009

MÉS BOUS... (2)

(Pere-Màrtir. 1986)

Probablement fa uns dos mil anys alguns de nosaltres vam tenir avantpassats a qui els agradava els espactacles de sang i fetge de gladiadors, cristians i feres salvatges.

També és probable que, més endavant, tinguéssim algun parent que treballés d'empleat o d'executiu a la Santa Inquisició, dedicada en cos i ànima a matar i torturar dolents.

Anant més a prop en el temps, segur que qui més qui menys tenim algun parent molt pròxim que es va dedicar a fer mal, durant la guerra civil i la postguerra. Uns mataven i violaven monges i cremaven esglésies potser amb el capellà a dins. D'altres detenien, torturaven i executaven a tort i a dret a aquells que podien ser rojos o sospitosos de ser-ho.

Ho dic, perquè no em serveixen gens els arguments dels pro-taurins, quan parlen de les "corrides", correbous i derivats. Diuen: "és cultura, tradició, folklore, és molt català (també), molt meditarrani, els republicans els agradava (també), etc."

També era cultura els usos, costums, aficions i creences que tenien, tal com he dit abans, els nostres avantpassats, posem-hi des del segle I fins al XX. Però, afortunadament, ja estem al segle XXI i encara que no sigui per tirar coets i quedin moltíssimes coses per arreglar, algunes s'han superat. En general ja no tractem a les persones i als animals com es feia fa anys. Comencem a entendre que matar i torturar no és massa normal o no ho hauria de ser. Que matar a aquells que no pensen com nosaltres o a aquelles bèsties que ens diverteixen no és prou caritatiu.

L'espectacle i el negoci de torturar i matar toros indefensos és, avui dia, i per dir-ho suau poc raonable. I que no em vinguin amb l'argument pretesament ecològic de que, si no fos per les corrides, els toros braus no existirien. Per això més val no existir!

L'altre cosa que dieun el taurins, que em fa riure: "també matem pollastres, porcs, bens, raps, etc.". Què, ens fem vegeterians? No sé perquè, però em sembla que em seria molt més fàcil a mi que a ells.

I l'altre argument que s'ha posat de moda: això de prohibir no està bé en una societat lliure i democràtica. Home! és que si no es prohibis alguna coseta, no em vull imaginar com aniriem per l'autopista i com els violadors farien l'agost.

Hi ha coses que, on no hi arribem reflexionant, es veu que necessitem lleis...

1 comentari:

Carles Dresaire i Gaudí ha dit...

Estic totalment d'acord amb tu, i afegiria:

És una vergonya que ara que es vota al parlament la votació sigui secreta i "independent". Si és independent, doncs a l'hora de votar els nostres representants que ens deixin triar-los un per un. Perqué ha de ser d'amagat, de que s'amaguen? o potser hi ha masses interessos amagats?

Després, resulta que fins ara, de moment, no es prohibeixen els "toros" i es prohibeixen els circs d'animals, i no he entés perqué no prohibeixen el zoologic, ja que per molt que diguin i les gàbies tinguin calefacció i espai, els animals estan en gàbies i no poden ampar lliures pels seus país d'orígen. I no parlem de mols animals, gossos, que viuen en pisets ridículs i en condicions penoses.

I acabo, fa anys quan estudiava a la universitat, hi havia un company que li agradaven els ocells, jo, inocent de mi, li vaig dir, deus tenir una bona gàbia per poder-els tenir i mirar bé, em va contestar: "no, els ocells han de ser lliures", aquell dia vaig pensar que tenia tota la rao, els animals han de ser i estar lliures!.